Utrecht Multiple Color Gradient Skyline Banner

14 februari: lezing door Arend Heijbroek – Westerse esoterie, een weg tot juist handelen.

Westerse esoterische stromingen hebben door de eeuwen heen spirituele concepten aangeboden die dieper gingen dan de dogmatiek van de tijd. Ze bieden tot op de dag van vandaag een platform voor onafhankelijke individuele spiritualiteit. Dit is niet altijd een eenvoudige weg: onder iedere bloem ligt een slang verborgen.

Nieuwe vragen komen dan naar voren. Wat zijn die verborgen slangen? Wat zijn de risico’s? Wat is de praktijk van het esoterische pad? Wat hebben die stromingen gemeen? Maakt New Age daar deel van uit? Wie komen we onderweg tegen? Zijn er innerlijke leraren, die ons hierbij helpen? Krijgen zij die de weg gaan een beter inzicht om het juiste te doen en daarmee de mensheid beter te kunnen dienen?

Over Arend: Hij kwam voor het eerst in contact met theosofie via een Europees kamp voor jonge theosofen in 1968. Het jaar daarna was het kamp in Zwitserland, naast de tent waar Jiddu Krishnamurti lezingen gaf. Theosofie en Krishnamurti waren ‘life changers’ en je kan deze twee wegen niet los van elkaar zien. Arend werd in 1973 lid van de Theosofische Vereniging, en met een onderbreking door een verhuizing naar Brabant, ook lid van loge Utrecht. Al enige jaren is hij voorzitter van het bestuur van het Internationaal Theosofisch Centrum in Naarden.

 

31 januari: Start Basiscursus Spiritualiteit en Theosofie

Is this all there is? 

Nee, er is veel meer en dat is niet zichtbaar, maar misschien wel te ervaren? Het leven heeft veel meer te bieden dan alleen de werkelijkheid die wij dagelijks meemaken.
Spiritualiteit kun je ervaren. En je wilt er met elkaar over kunnen praten. Dat kan op verschillende manieren.
Wij praten erover op basis van begrippen en ervaringen die afkomstig zijn van de Oude Universele Wijsheid uit bijv. India, Perzië, Palestina, Egypte en het esoterisch christendom. Deze Universele Wijsheid geeft achtergrond en verdieping aan spirituele ervaringen.
Tegelijk kan het een praktische levensfilosofie zijn. In de cursus maak je kennis met begrippen die voortkomen uit ervaringen met een ruimer leven dan alleen het leven van alledag. Deze kennis kan je helpen om meer duidelijkheid te krijgen over je eigen leven en de rol die je hier op aarde hebt.

Ook als je gewoon nieuwsgierig bent naar wat dit is, ben je van harte welkom!

De cursus

In vijf bijeenkomsten worden basisbegrippen van theosofie gepresenteerd en kort uitgelegd met behulp van een Powerpoint-presentatie.
Theosofie betekent letterlijk “universele wijsheid”; het is universele spiritualiteit.
Begrip hebben van theosofie betekent begrip hebben van wat spiritualiteit inhoudt.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • zichtbare en onzichtbare gebieden van de werkelijkheid
  • oorsprong en richting van het Al en het leven
  • natuur, mens en evolutie
  • de mens als samengesteld wezen
  • de dood en erna
  • karma en reïncarnatie
  • de Oude Wijsheid
  • het Pad

Er is gelegenheid om vragen te stellen en over de inhoud te praten. De cursus wordt gegeven door Willy Lammers, lid van de Theosofische Vereniging Centrum Nijmegen. Zij houdt zich al vele jaren bezig met theosofie en is werkzaam geweest als ingenieur en consultant in het internationale bedrijfsleven.

Waar, wanneer en wat kost dat:
In ons logegebouw aan de Kruisstraat 307 in Utrecht, om de twee weken, op vijf vrijdagmiddagen van 14.00 tot 16.00 uur op 31 januari, 14 en 28 februari en 14 en 28 maart 2025. Vooraf aanmelden is vereist. Voor nadere informatie en aanmelding: stuur een e-mail naar .
Kosten: € 25 voor de hele cursus, leden van de TVN en studenten gratis.
Graag tot ziens op 31 januari!

26 januari: Studiedag over de Filokalia o.l.v. David Nieuwejaers

De Filokalia (letterlijk ‘liefde voor het schone’) is een verzameling van teksten, gebaseerd op de ervaringen van contemplatieve meesters van de vroeg-christelijke kerk. Zij leren ons dat het onmogelijk is het ware te kennen, het schone te beminnen en het goede te willen, zolang we in de greep blijven van illusies en passies. Zolang we alles en iedereen, inclusief het Heilige, tot ‘objecten’ van ons handelen, onze emoties en onze gedachten maken, blijft het oog van het hart gesloten voor de wezenlijke aard der dingen. Er zijn twee contemplatieve praktijken die ons van deze blindheid voor de werkelijkheid kunnen genezen: waakzaamheid of open aandacht, en het gebed van het hart. De focus van deze dag zal liggen op de beoefening van waakzaamheid.

Het aantal deelnemers aan deze dag is beperkt. Op dit moment geldt er een wachtlijst. Voor meer informatie over de dag zelf en de aanmelding: klik hier.

23 januari: Start online gespreksgroep Jonge Theosofen

Deze gespreksgroep is voor jonge belangstellenden t/m 45 jaar.
Hoe kunnen we meer vanuit ons hogere potentieel leren leven? Hoe kunnen we onze emoties en gedachten beter de baas worden en effectiever leven? Begin 2025 start een nieuwe online gespreksgroep over het boek ‘Het proces van zelf-transformatie’ van Vicente Hao Chin Jr. Hao Chin, voormalig president van The Theosophical Society in de Filippijnen, verstaat de kunst om een moeilijk onderwerp als zelf-transformatie in heldere bewoordingen te beschrijven, zodat de lezer er direct praktisch mee aan de slag kan. De auteur heeft inmiddels gedurende talloze seminars veel mensen door het proces van zelf-transformatie geleid.
Voor meer informatie: klik hier.

De lezing van 17 januari kan helaas niet doorgaan.

Gepland stond een lezing door Elly Nooyen over “Universelele waarden in het Taoïsme” (zie hieronder). Deze lezing kan helaas niet doorgaan.

Onze westerse filosofie vindt zijn oorsprong bij de oude Griekse wijsgeren. Het denken staat centraal en is analytisch van aard. Afgelopen decennia ontstond in het westen belangstelling voor de wijsheid van de oude Chinese wijzen, zoals Lao Zi en Zhuang Zi. Bij hen staat het lichaam centraal, en zijn zowel denken als voelen verbindend van aard. Hoe keken zij aan tegen: ‘Het goede, het ware en het schone’?
In deze lezing gaan we op zoek naar zowel overeenkomsten als verschillen tussen de Westerse en Chinese filosofie, met respect voor ieders eigenheid.

Over Elly Nooyens: Ongeveer 20 jaar geleden verdiepte zij zich bij stichting “Filosofie Oost-West” in Chinese filosofie. Later leerde zij gedurende vele jaren bij sinoloog René Ransdorp de Daodejing van Lao Zi in het Chinees lezen (Dao = Weg; De = kracht; Jing = heilig boek). Het gaan van de Weg houdt in: het gaan van een innerlijke scholingsweg. Deze Weg volgt zij bij ‘Het Gouden Rozenkruis’.
Over de betekenis van het Taoïsme voor onze tijd schreef zij de boeken: Hart voor Tao (2013); Weg in Tao (2019) en De Poortwachter (2023). Op haar website “Tijd voor Tao” verschijnen regelmatig blogs over het Taoïsme gezien als oefenweg in onze tijd en over de universele waarden in het Taoïsme.

13 december: lezing door Frank Kouwe – Juist handelen, de brug slaan tussen hemel en aarde.

Juist handelen is een thema dat een centrale rol speelt in de ethiek en vanuit verschillende ethische theorieën bestaan er verschillende opvattingen over wat het begrip inhoudt. In zijn voordracht zal Frank Kouwe het onderwerp benaderen vanuit religieuze opvattingen. Omdat we op de avond van de voordracht vlak voor Kerstmis zijn, zal hij ook specifiek ingaan op de mogelijke relatie en betekenis van dat feest met het onderwerp Juist Handelen.

Frank Kouwe (75) is bioloog en sinds 1977 priester in de Vrij Katholieke Kerk en werkzaam in de kerkgemeente Utrecht. Hij is lid van de Theosofische Vereniging sinds 1972. Frank is getrouwd en heeft drie kinderen en vier kleinkinderen.

9 december: Online lezing over Het Johannes evangelie in het licht van Advaita Vedanta door José van der Loop.

Het Johannes evangelie is een van de vier canonieke evangeliën van het Nieuwe Testament en biedt ons rijke spirituele inzichten over de leringen van Jezus. Advaita Vedanta, een van de meest invloedrijke filosofische stromingen van het Hindoeïsme, benadrukt de non-dualiteit van het bestaan en de eenheid van Atman (individuele ziel) en Brahman (universele ziel). Door deze twee spirituele tradities naast elkaar te leggen, kunnen we nieuwe en verhelderende perspectieven verkrijgen op eeuwenoude wijsheden. 

Tijdens deze lezing gaan we diep in op de overeenkomsten tussen de christelijke mystieke traditie van het Evangelie van Johannes, en de Indiase filosofie van Advaita Vedanta. Beide tradities beschouwen het hoger Bewustzijn als wezenlijk gelijk aan het kosmisch bewustzijn, maar benaderen deze concepten op verschillende manieren. We besteden onder meer aandacht aan de wijze waarop beide tradities het idee van Bewustzijn en de relatie met het goddelijke benaderen en wat dat voor ons betekent. 

‘Ik Ben…’ spreekt Jezus tot zevenmaal toe en ook zegt hij ‘de Vader en Ik zijn Eén’, waarmee hij bedoelt dat hij gelijk aan het Absolute is. Schrijven de Veda’s niet over hetzelfde? ‘IK BEN’ word zowel in de Vedische geschriften zoals de Brahma Sutra’s en de Upanishads erkent als directe weg om God 

te bereiken. Denk ook aan de bekende mantra ‘Tat svam asi’ of wel ‘jij bent Dat’ uit de filosofische Upanishads. Zo kreeg advaitaleraar Sri Nisargadatta bekend van het boek ‘Ik ben Zijn’, van zijn leraar de enige instructie mee aan hem te blijven denken en zich te concentreren op de mantra ‘I Am’ of wel ‘Ik Ben’. 

We bespreken hoe de uitspraken en leringen van Jezus zich verhouden tot de non-dualistische filosofie van Advaita Vedanta en omgekeerd, en bekijken de rijke wijsheid van het Johannes evangelie vanuit dit perspectief. 

We laten ons in deze lezing inspireren door moderne en oude leraren zoals de theosoof Ravi Ravindra, de guru Sri Yukteswar, de theosoof Alice Bailey, Meister Eckhart, Thomas van Aquino en vele anderen. 

Voor info over aanmelden en kosten: klik hier.

23 en 30 november: De Paden rond Leven en Sterven – Tweedaagse workshop Stervensbegeleiding

DE PADEN ROND LEVEN EN STERVEN – 2-DAAGSE WORKSHOP
zaterdag 23 en 30 november 2024

De Theosofische Vereniging in Nederland (TVN) organiseert in samenwerking met de Stichting Lumen een tweedaagse workshop rond leven en sterven. Vroeg of laat wordt iedereen zelf of in de omgeving met het aanstaande levenseinde geconfronteerd. In deze 2-daagse interactieve workshop word je langs diverse paden van leven en sterven geleid, die gelieerd zijn aan de kringloop van de ziel. Er is veel gelegenheid tot uitwisseling. Voor beide dagen: aanvang 10.00 uur en einde 17.00 uur.

Voor meer informatie: klik hier.

15 november: lezing door Herma van der Weide – Carl Gustav Jung over bronnen van wijsheid en juist handelen

CARL GUSTAV JUNG EN BEWUSTZIJN

Volgens Jung zijn er belangrijke paralellen tussen de persoonlijke ontwikkeling van individuen en de maatschappelijke realiteit. Centraal staat daarbij zelfreflectie, en het bewustzijn dat zich kan ontwikkelen op grond van het leren herkennen van de werking van de schaduw. Deze bestaat uit oneigenlijke “drijvers” in het persoonlijk onderbewuste, en die behoren tot de persoonlijke, psychologische en historische mens die wij óók zijn. Wat is er aan de hand in onze tijd? De toekomst van de wereld, zo zegt Jung, hangt af van het aantal mensen dat bereid is om in de spiegel te kijken, zichzelf te zien, en schaduwwerk te doen. In onze tijd van opkomend populisme kun je zien hoe de stormen van xenofobie, antisemitisme, misogynie, homohaat etc. die over de wereld razen, hand in hand gaan. Bevreemdende beschuldigingen van kinderporno vanuit een soort “psychotische organisatie” zijn het gevolg van het mechanisme van “projectie”, dat ontstaat vanuit machtsdenken. Wat kan daarin voor jezelf, als individu, een juiste houding zijn? Daarvoor is verbinding nodig met het Zelf.

In ons onderbewuste deel hebben we naast de schaduw ook de archetypen, die laatsten behoren tot de ziel. Volgens Jung heeft de wereld niet alleen een buitenkant, maar ook een binnenkant: Het onbewuste heeft een wezenlijke, van het bewustzijn onafhankelijke energie, krachtens welke het een geweldige, psychische werkzaamheid kan ontvouwen. De wereld is zichtbaar in een tijdloos heden, dat vanuit de diepste en schijnbaar subjectiefste achtergrond der ziel overmachtig op ons inwerkt. De werkelijkheid heeft een buiten- en een binnenkant; de buitenkant is historisch, de binnenkant is boven- historisch; de buitenkant ken ik via mijn “ik”, de binnenkant via mijn “ziel”. In deze tweede dimensie, de diepten van het Zelf, zijn wij bijna direct het scheppende. Met die onpersoonlijke onderstroom verbonden blijven, dat is de manier waarop Jung het leven wil zien. Als je geen verbinding maakt met die onderstroom beweegt het leven zich alleen maar tussen geboorte en dood in, terwijl wij “ondergronds” al miljoenen jaren oud zijn.

Herma van der Weide (1949) is Neerlandica, filosofisch practicus en Jungiaans therapeut. Ze heeft een eigen praktijk in Utrecht. Zij doceerde jarenlang Nederlands aan de middelbare school, en daarnaast o.a. aan het Jungiaans instituut in Nijmegen en HOVO Utrecht.

2 november: Landelijke najaarsdag over Bronnen van Yoga – Met Wim van de Laar

In het voorjaar van 2024 kwam van Wim van de Laar (1961) bij uitgeverij Samsara Bronnen van Yoga uit, een nieuwe vertaling van en toelichting op de Yoga-Sutra’s van Patañjali, mét het commentaar van Vyasa, de Sankhya Karika van Ishvarakrishna, en de Bhagavad Gita. Het is voor het eerst dat deze teksten op deze manier met elkaar in verband worden gebracht. Bovendien is een deel ervan nooit eerder in het Nederlands vertaald. Eerder verscheen zijn vertaling van De Upanishads, de bronteksten van het hindoeïsme.

Op deze dag gaat Wim eerst de grondgedachten in de yogafilosofie behandelen: Vrijheid, het ware Zelf en het niet-Zelf. Wat is vervulling, wat lijden? Waaruit bestaat de yoga van de Upanishads en de Bhagavad Gita? Hoe staat deze in verband met hatha-yoga en de zogeheten ‘moderne yoga’?

Daarna gaan we dieper in op de basisprincipes en methode van de yoga van Patañjali, en nemen daarbij ook de sankhyafilosofie in ogenschouw, die het fundament vormt voor de zienswijze van Patañjali. Ook zullen we een paar boeddhistische elementen in de Yoga Sutra bespreken.

Voor het programma en inschrijven: klik hier.

Aankomende evenementen